Klauzulami niedozwolonymi (znanymi również jako klauzule abuzywne) nazywamy takie postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, które kształtują jego prawa oraz obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.
Spotykamy się z nimi w życiu codziennym bardzo często. Znajdują się m.in. w umowach lub regulaminach sklepów stacjonarnych, handlu elektronicznym, turystyce, usługach telekomunikacyjnych czy umowach z bankami.
Jeżeli takie postanowienia umowy nie były uzgodnione indywidualnie z konsumentem - nie wiążą go z mocy prawa. Nieważność z mocy prawa dotyczy tylko niedozwolonego postanowienia umowy, albowiem umowa jest wiążąca w pozostałym zakresie. Sytuacja nie dotyczy postanowień określających główne świadczenia stron, w tym ceny lub wynagrodzenia, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.
Ustawodawca określił listę postanowień, które w razie wątpliwości powinny zostać uznane za niedozwolone w przepisie art. 385[3] kodeksu cywilnego.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi rejestr postanowień umownych, które uznano za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rejestr znajduje się pod linkiem -> <NACIŚNIJ>
Przykładowe postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych:
,,Warunkiem niezbędnym do zwrotu towaru jest posiadanie dowodu zakupu na towar (faktura VAT, oryginalny paragon'' (numer wpisu 7396).
,,Właściciel sklepu zastrzega sobie prawo do jednostronnej zmiany postanowień niniejszego regulaminu w każdej chwili i bez konieczności uzasadniania przyczyny'' (numer wpisu 7376)
,,Przed odebraniem przesyłki od kuriera, Klient zobowiązany jest do należytego sprawdzenia, czy opakowanie nie uległo uszkodzeniu w transporcie. W widocznych śladów uszkodzenia, czy też zagubienia lub ubytku zawartości przesyłki, Klient nie powinien przyjmować przesyłki i bezpośrednio u kuriera zgłosić reklamację. Sprawdzenie przesyłki przy odbiorze jest niezbędnym warunkiem uwzględnienia ewentualnych roszczeń Klienta z tytułu uszkodzenia czy okradzenia przesyłki w transporcie'' (numer wpisu 7266)
,,Sprzedawca jest uprawniony do zmiany niniejszego Regulaminu'' (numer wpisu 7179)
,,Mimo dołożenia wszelkich starań nie gwarantujemy, że publikowane dane techniczne nie zawierają uchybień lub błędów, które nie mogą jednak być podstawą do roszczeń'' (numer wpisu 6925)
,,Rezygnacja z kursu następuje drogą pisemną i zobowiązuje do uiszczenia opłaty za cały kurs w terminie do 7 dni od zgłoszenia rezygnacji'' (numer wpisu 6667)
,,Biuro może odmówić zabrania na pokład samolotu/autobusu osób nietrzeźwych'' (numer wpisu 5558)
,,Przewoźnik nie odpowiada za opóźnienia lub odwołania kursów wynikające z niezależnych od niego okoliczności (np. utrudnienia w ruchu drogowym, kontrole celne, warunki pogodowe)'' (numer wpisu 5457)
,,Informujemy, iż po odbyciu się pierwszych zajęć nie uznajemy rezygnacji z kursu, a co za tym idzie uczestnik jest zobowiązany zapłacić za całość kursu (…).W szczególnych przypadkach należy skierować pismo (do 1 tygodnia od momentu rezygnacji z kursu) z prośbą o zwrot gotówki lub zwolnienie z dalszej zapłaty do kierownika firmy. Uczestnik zostaje zwolniony z opłat w szczególnych przypadkach uznanych przez szkołę w formie pisemnej'' (numer wpisu 810)
Jeżeli zdarzyło się Państwu spotkać z klauzulą niedozwoloną zapraszam do komentowania oraz podzielenia się swoimi doświadczeniami. W razie wątpliwości chętnie udzielę odpowiedzi na pytania.
,,Warunkiem niezbędnym do zwrotu towaru jest posiadanie dowodu zakupu na towar (faktura VAT, oryginalny paragon'' (numer wpisu 7396).
,,Właściciel sklepu zastrzega sobie prawo do jednostronnej zmiany postanowień niniejszego regulaminu w każdej chwili i bez konieczności uzasadniania przyczyny'' (numer wpisu 7376)
,,Przed odebraniem przesyłki od kuriera, Klient zobowiązany jest do należytego sprawdzenia, czy opakowanie nie uległo uszkodzeniu w transporcie. W widocznych śladów uszkodzenia, czy też zagubienia lub ubytku zawartości przesyłki, Klient nie powinien przyjmować przesyłki i bezpośrednio u kuriera zgłosić reklamację. Sprawdzenie przesyłki przy odbiorze jest niezbędnym warunkiem uwzględnienia ewentualnych roszczeń Klienta z tytułu uszkodzenia czy okradzenia przesyłki w transporcie'' (numer wpisu 7266)
,,Sprzedawca jest uprawniony do zmiany niniejszego Regulaminu'' (numer wpisu 7179)
,,Mimo dołożenia wszelkich starań nie gwarantujemy, że publikowane dane techniczne nie zawierają uchybień lub błędów, które nie mogą jednak być podstawą do roszczeń'' (numer wpisu 6925)
,,Rezygnacja z kursu następuje drogą pisemną i zobowiązuje do uiszczenia opłaty za cały kurs w terminie do 7 dni od zgłoszenia rezygnacji'' (numer wpisu 6667)
,,Biuro może odmówić zabrania na pokład samolotu/autobusu osób nietrzeźwych'' (numer wpisu 5558)
,,Przewoźnik nie odpowiada za opóźnienia lub odwołania kursów wynikające z niezależnych od niego okoliczności (np. utrudnienia w ruchu drogowym, kontrole celne, warunki pogodowe)'' (numer wpisu 5457)
,,Informujemy, iż po odbyciu się pierwszych zajęć nie uznajemy rezygnacji z kursu, a co za tym idzie uczestnik jest zobowiązany zapłacić za całość kursu (…).W szczególnych przypadkach należy skierować pismo (do 1 tygodnia od momentu rezygnacji z kursu) z prośbą o zwrot gotówki lub zwolnienie z dalszej zapłaty do kierownika firmy. Uczestnik zostaje zwolniony z opłat w szczególnych przypadkach uznanych przez szkołę w formie pisemnej'' (numer wpisu 810)
Jeżeli zdarzyło się Państwu spotkać z klauzulą niedozwoloną zapraszam do komentowania oraz podzielenia się swoimi doświadczeniami. W razie wątpliwości chętnie udzielę odpowiedzi na pytania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz