Zakupy w
Internecie cieszą się coraz większą popularnością ze względu na prostotę
oraz szybkość ich dokonywania bez wychodzenia z domu. Zdarza się, że otrzymany
przez konsumenta produkt nie spełnia jego oczekiwań, wyobrażał go sobie inaczej bądź mu po prostu nie
pasuje. Powstaje pytanie, co może zrobić
konsument w tej sytuacji ? Zapraszam do lektury.
Umowa zawarta
przez Internet jest typowym przykładem umowy zawartej na odległość, którą określa
się jako umowę zawartą w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na
odległość, bez jednoczesnej obecności
stron, z wyłącznym wykorzystaniem co
najmniej jednego środka porozumiewania się na odległość.
Dla
zakwalifikowania zawarcia umowy na odległość kluczowym aspektem jest, aby
strony umowy nie znajdowały się fizycznie (w znaczeniu geograficznym) w tym samym miejscu podczas jej zawierania. Dozwolone jest korzystanie z różnych środków komunikacji jednocześnie.
Sposób zawarcia pozostaje bez znaczenia. Ponadto, umową zawartą na odległość są
również takie umowy, które zostały zawarte w sytuacji, gdy konsument był obecny w
lokalu celem pozyskania informacji, dalszych negocjacji lub przyjęcia - liczy się
finalny sposób zawarcia na odległość.
Należy
pamiętać, iż takiej umowy nie stanowi umowa zapoczątkowana za pomocą środków
porozumiewania, a ostatecznie zawarta w lokalu przedsiębiorcy!
Konsument, który zawarł umowę na
odległość ma prawo odstąpić od niej bez
podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów w terminie 14 dni. Termin ten
określa się mianem ,,prawa do namysłu'', dzięki czemu konsument ma możliwość
zapoznać się z otrzymanym towarem.
Jednakże, ustawodawca przewidział
pewne wyjątki od wyłączenia z ponoszenia kosztów przy odstąpieniu od umowy
zawartej na odległość, mianowicie:
- jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy
zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie
jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych
kosztów.
- konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że
przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o
konieczności poniesienia tych kosztów.
Pojęcie oświadczenia o
odstąpieniu od umowy oraz zwrot towaru nie są tożsame. Stanowią odrębne czynności
i nie ma obowiązku, aby zostały dokonane jednocześnie. Termin 14 dni na
odstąpienie od umowy rozpoczyna swój bieg w zależności od rodzaju towaru i
objęcia rzeczy w posiadanie. W przypadku sprzedaży jednej rzeczy termin liczony
jest od momentu otrzymania go. Jeżeli rzecz jest złożona z kilku osobnych
elementów, bieg terminu zaczyna się od chwili otrzymania ostatniej rzeczy,
części lub partii. Natomiast, jeżeli rzecz miała być regularnie dostarczana
przez czas oznaczony, termin liczy się od momentu objęcia w posiadanie
pierwszej z nich. W pozostałych przypadkach tj. umów zlecenia oraz usług, termin
biegnie od dnia zawarcia umowy. Niepoinformowanie konsumenta o prawie do
odstąpienia od umowy zawartej na odległość wydłuża termin o 12 miesięcy. Dla
zachowania termin należy złożyć oświadczenie przed jego upływem.
Forma oświadczenia o odstąpieniu
od umowy jest dowolna, natomiast dla celów dowodowych powinna zostać dokonana w
formie pisemnej. Konsumentowi przysługuje prawo do samodzielnego stworzenia
takiego oświadczenia.
Jeżeli przedsiębiorca zapewnił możliwość odstąpienia od umowy drogą internetową, ma obowiązek niezwłocznego przesłania konsumentowi potwierdzenia na trwałym nośniku otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, złożonego poprzez oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub złożeniu takiego oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy. Trwałymi nośnikami są również wiadomości e-mail.
Uznanie umowy za niezawartą powoduje powstanie obowiązków po stronie konsumenta oraz przedsiębiorcy.
Uznanie umowy za niezawartą powoduje powstanie obowiązków po stronie konsumenta oraz przedsiębiorcy.
Sprzedawca zobowiązany jest do niezwłocznego zwrócenia konsumentowi dokonanych
płatności wraz z kosztami dostarczenia towaru, nie później niż w terminie 14
dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sposób dokonanej
płatności przez kupującego ma istotne znaczenie, albowiem środki zostaną
zwrócone w identyczny sposób. Wyjątek stanowi sytuacja, w której przedsiębiorca
zgodzi się na inny sposób (nie może wiązać się z dodatkowymi opłatami).
Po stronie konsumenta powstaje
obowiązek niezwłocznego odesłania towaru, nie później niż w terminie 14 dni od
złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Należy mieć ten fakt na uwadze, albowiem w sytuacji, gdy konsument
spóźni się ze zwrotem będzie odpowiadać wobec przedsiębiorcy za zwłokę pomimo rozwiązania
umowy.
Zdarza się, że konsument dokona
zakupu na raty, a więc zaciągnie kredyt wiązany, stanowiący jeden z rodzajów
kredytu konsumenckiego. Umowa o kredyt
wiązany jest umową, z którego jest finansowane nabycie towaru lub usługi na
podstawie innej umowy, a obie umowy są ze sobą powiązane. Jeżeli konsument
skorzystał z przyznanego mu prawa do odstąpienia od umowy na nabycie
określonego towaru lub usługi, odstąpienie od tej umowy jest skuteczne wobec
umowy o kredyt wiązany. Innymi słowy, odstępując od umowy podstawowej również
odstępujemy od umowy o kredyt wiązany. Stosunek kredytu wiązanego wygasa wraz z
chwilą dojścia oświadczenia konsumenta dotyczącego odstąpienia od umowy
podstawowej do sprzedawcy w taki sposób, że mógł zapoznać się z treścią
oświadczenia. Konsument nie ma obowiązku
doręczenia kredytodawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy podstawowej,
jednakże zaleca się, aby poinformować go o tym fakcie. Gdyby przedsiębiorca nie dochował swoich
obowiązków, istniałoby ryzyko, iż zostaną podjęte wobec konsumenta działania
zmierzające do dochodzenia roszczeń umownych.
Ustawodawca przewidział sytuacje,
w których konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej
na odległość. Należą do nich umowy:
1) o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który
został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu
świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy;
2) w której cena lub wynagrodzenie zależy od
wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i
które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
3) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana
według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego
zindywidualizowanych potrzeb;
4) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz
ulegająca szybkiemu zepsuciu lub
mająca krótki termin przydatności do
użycia;
5) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym
opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli
opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
6) w której przedmiotem świadczenia są rzeczy,
które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie
połączone z innymi rzeczami;
7) w której przedmiotem świadczenia są napoje
alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a
których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość
zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli;
8) w której konsument wyraźnie żądał, aby
przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub
konserwacji; jeżeli przedsiębiorca świadczy dodatkowo inne usługi niż te,
których wykonania konsument żądał, lub dostarcza rzeczy inne niż części
zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo odstąpienia od
umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług lub rzeczy;
9) w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu,
jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
10) o dostarczanie dzienników, periodyków lub
czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę;
11) zawartej w drodze aukcji publicznej (aukcja
publiczna nie jest aukcją internetową! korzystanie
w celach aukcyjnych z platform internetowych dostępnych dla konsumentów i
przedsiębiorców nie powinno być uznawane za aukcję publiczną);
12) o świadczenie usług w zakresie
zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów,
gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi,
sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres
świadczenia usługi;
13) o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są
zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się
za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po
poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.
Wkrótce na blogu pojawi się wpis dotyczący klauzul niedozwolonych.
Wkrótce na blogu pojawi się wpis dotyczący klauzul niedozwolonych.
Bardzo dobry wpis, czekam na więcej!
OdpowiedzUsuńBrawo! Wojtku a jest mozliwosc okraszania tresci drobnymi przykladami? Lub / I Twoimi komentarzami?
OdpowiedzUsuńWezmę to pod uwagę przy następnym wpisie ;)
Usuń